Hoe overleef je de toetsweek?

huiswerkbegeleiding-leren

Toetsweek. Veel leren, weinig slaap. En stress. Veel stress. Zeker als je schoolexamens hebt over een groot deel van de leerstof of zelfs nog van vorig jaar. Hier 5 manieren hoe je de toetsweek in ieder geval NIET overleefd:
1. Leer alleen de toetsen voor morgen. De toetsen voor overmorgen komen daarna wel.
2. Maak van alles een samenvatting. Dat kost wel veel tijd, maar dan weet je zeker dat je alles kent.
3. Ga door met leren tot ’s avonds laat. Slapen komt na de toetsweek wel weer.
4. Prop alles in je kortetermijngeheugen. Na de toetsweek mag je alles weer vergeten.
5. Doe geen leuke dingen. Blijf binnen, sport niet, maar leer!

Wat moet je dan wel doen? Vooruit, dan toch ook maar de do’s:
1. Begin op tijd met leren en maak een planning. Acht hoofdstukken voor geschiedenis leer je niet in één middag. Beter elke dag een uurtje, dan zit het er beter in in minder tijd.
2. Wees zuinig met samenvattingen! Een samenvatting schrijven kost veel tijd. Schrijf alleen de dingen op die je nog niet wist en bang bent te vergeten. Steek liever tijd in nadenken over wat je leest (en leer plaatjes, die zijn bij veel vakken al een samenvatting!).
3. Neem de tijd om te slapen. In je slaap verwerk je alles wat je leert. Als je weinig slaapt, neem je steeds minder op.
4. Leer liever steeds een beetje, dan alles in één keer. Je leert niet alleen voor je toets in deze toetsweek, maar ook voor je schoolexamens en eindexamen. Bovendien bouwen veel vakken voort op wat je eerder hebt geleerd, en het wordt echt makkelijker als je dat dan nog weet.
5. Dit is de belangrijkste tip. Ontspan! Ga af en toe er even uit. Met een uurtje sporten win je tijd, omdat je hersenen daarvan actief worden en je daardoor juist weer meer kunt onthouden.

Natuurlijk zijn er veel meer manieren om jezelf goed voor te bereiden. Als je moeite hebt met een vak kan het helpen als iemand je tips geeft om de leerstof beter aan te pakken en om antwoorden goed te formuleren. Of iemand die je gewoon helpt om te plannen. Soms is het zelfs handig om huiswerkbegeleiding of iets dergelijks te nemen omdat je dan in ieder geval één of twee middagen in de week gestructureerd aan je huiswerk gaat. Meer weten of huiswerkbegleiding in Groningen? Kijk dan hier of meld je direct aan.

Een middag bij Huiswerkbegeleiding Exact

Huiswerkbegeleiding – wat is dat eigenlijk? Wat moet je je erbij voorstellen? In dit artikel neem ik je een middag mee naar Huiswerkbegeleiding Exact.

Het is donderdagmiddag. Om iets voor twee uur ben ik Activiteitencentrum De Holm binnengelopen, de plaats waar het allemaal gebeurt. Omdat het daar op donderdagmiddag heel rustig is, zit ik gewoon in de ‘barzaal’. Dat ziet er zo uit:

DSC_0215
DSC_0216

 

Ik installeer mij in een hoekje bij het raam, start mijn laptop op, leg vast wat spullen klaar en het wachten kan beginnen.
Het is 14.15 uur als er een meisje binnenloopt. Zij heeft bijles biologie, maar volgt nu ook huiswerkbegeleiding. Ze bedenkt zelf aan welk vak ze wil werken en legt haar spullen klaar. Biologie wordt het. Ondertussen haal ik bij de bar een kopje thee voor ons. Samen bespreken we hoe ze het werk aan gaat pakken en hoeveel tijd ze er aan gaat besteden. Ik geef tips zodat ze gestructureerd aan de slag kan gaan.
Na tien minuten vraagt ze mijn hulp. ‘Ik begrijp niets van die stikstofkringloop.’ Ik kijk met haar mee, laat haar vertellen wat ze wel begrijpt en waar ze vastloopt. Na een paar minuten begint er een lichtje te branden. ‘O, zo zit dat. Ja, nu snap ik het’. En ze kan weer verder werken.
Na een uurtje nemen we pauze. We drinken nog een kopje thee en kletsen over van alles. We bespreken ook even hoe het vlot met haar huiswerk. Ze geeft aan dat ze graag nog even met Nederlands aan de slag wil, ze heeft bijna een proefwerk. We bekijken samen wat ze moet leren en wat ze moeilijk vindt. We maken een plan, zodat ze effectief bezig kan gaan met de belangrijke onderdelen.
‘Ik weet soms gewoon niet wat hoofdzaken en bijzaken zijn,’ erkent ze. En dat is waar; ze kan vast blijven hangen op een klein onderdeeltje van de leerstof, dat eigenlijk niet echt belangrijk is.
Het is kwart voor vijf als we besluiten ermee op te houden. We ruimen op, zetten onze theeglazen op het aanrecht en gaan allebei naar huis.

Natuurlijk is huiswerkbegeleiding niet altijd 1-op-1. Omdat je bij huiswerkbegeleiding juist zelf aan het werk gaat met je huiswerk, kunnen er best meerdere leerlingen tegelijk bezig zijn. Ik ben zelf docent geweest en kan daardoor goed mijn tijd tussen verschillende leerlingen verdelen. Zo krijg je de aandacht die je verdient en nodig hebt, de hulp die je nodig hebt, maar kun je ook zelf aan het werk. Zodat je huiswerk af is als je naar huis gaat.

Huiswerkbegeleiding is dus:
– gestructureerd aan je huiswerk werken
– vakinhoudelijke uitleg als het nodig is
– hulp bij het onderscheiden van hoofd- en bijzaken
– effectief leren zodat je goede cijfers kunt halen.

Vechten tegen faalangst

faalangstkaart

De examentijd is nog lang niet begonnen. Maar de eerste toetsen komen er op de meeste scholen al wel weer aan. Voor de één is dat geen probleem, de ander ziet er nu al weer tegenop. Ideeën als: ‘het gaat toch niet lukken, ik zal het wel weer verprutsen en ik krijg vast weer een black-out’ kunnen voor sommige tieners zoveel stress opleveren dat ze er ziek van worden.

Niets aan te doen? Jawel! Faalangst is vervelend, maar niet onoverkomelijk. Het kost oefening, maar je kunt zo leren denken dat je faalangst langzamerhand verdwijnt. Hoe? Bekijk daarvoor de faalangstkaart. Je kunt deze kaart ook bestellen. Hang hem boven je bureau en kijk er steeds naar als je het niet meer ziet zitten. Zo haal ook jij dit jaar voldoendes.

Tips voor dyslexie bij exacte vakken

Dyslexie kan je moedeloos maken. Kies je expres een vakkenpakket met weinig talen en veel wiskunde, doe je je biologieboek open… Eén en al tekst! Ook bij exacte vakken moet je in de bovenbouw veel lezen. Lastig. Maar je hoeft natuurlijk niet altijd in je boek te lezen. Er zijn ook andere manieren om dezelfde stof te leren. Een paar tips:

  • Gebruik Youtube. Zoek eens op uitleg… en dan het onderwerp wat je zoekt. Er zijn veel uitlegfilmpjes te vinden.
  • Gebruik voor biologie Bioplek. Op deze site staat van bijna elk onderwerp een uitleg met bewegende beelden.
  • Er is een applicatie beschikbaar om het lettertype op websites te veranderen in het lettertype dat speciaal voor dyslexie is ontworpen. Je hebt daarvoor wel Google Chrome nodig als browser. Gebruik Chrome als browser. Ga rechtsboven in je scherm naar instellingen, klik links op extensies en kies voor Extensies ophalen. Zoek hier op dyslexie en je kunt de Dyslexiefont downloaden. Met een simpele klik linksboven in op de D die daar verschijnt zet je het lettertype om en weer terug naar normaal lettertype.
  • Maak veel aantekeningen tijdens de les en let op tijdens de uitleg. Dat scheelt je leeswerk in je boek.

Heel veel succes dit schooljaar! Laat de dyslexie jou niet in de weg zitten. 

 

Exact leren denken

Door Liz Brower

‘Eerst denken, dan doen!’ Ouders en docenten zeggen het vaak tegen pubers. Alsof die altijd dingen doen zonder na te denken. Maar is dat wel zo? Het brein van een puber is nog vol in ontwikkeling, dat is een feit. Maar wist je dat het puberbrein daardoor soms juist een stapje voor is op oudere, goed ontwikkelde hersenen? Inderdaad, puber denken soms beter na dan hun ouders.

Doordat een puberbrein nog vol in ontwikkeling is tijdens de pubertijd, staat die nog open om van alles te leren, ook over allerlei wiskundige en natuurkundige onderwerpen. Maar om het goed te doen in de exacte vakken, moet je er wel een beetje moeite voor doen. Eén van de belangrijkste vaardigheden die je moet aanleren om vakken als wiskunde en natuurkunde zonder kleerscheuren door te komen, is adaptief denken. Dat wil zeggen dat je probeert zelf verklaringen voor verschijnselen te vinden en die ook evalueert, zoals wetenschappers doen. Een manier om dat te oefenen is debatteren en argumenteren., vaardigheden die je ook in de exacte vakken nodig hebt.

In principe zijn de meeste adolescente breinen ver genoeg ontwikkeld om dit aan te kunnen. De kunst is echter om deze vaardigheid te behouden. Daarom hebben tieners een goede docent nodig, aldus neurowetenschapper Gale Sinatra. Zij raadt docenten aan om veel meer de diepte in te gaan bij een aantal onderwerpen, zodat adolescenten de hersengebieden die nodig zijn voor wetenschappelijk denken veel gebruiken. Want, aldus Sinatra, als je die niet gebruikt, dan worden ze gesnoeid.

Hersencel 40x

Bron: www.wikipedia.nl

Dat snoeien klinkt wat eng. Maar dat valt wel mee, ook dat snoeien is onderdeel van de normale ontwikkeling van het brein. Aan het begin van de pubertijd maken de hersenen een groeispurt door. Er ontstaan allerlei verbindingen, genaamd synapsen, tussen verschillende hersengebieden. Het brein staat klaar om bakken aan nieuwe informatie te verwerken, vaak sneller dan bij de meeste volwassenen. Gedurende de volgende jaren wordt er flink gesnoeid in de synapsen. De verbindingen die je nauwelijks gebruikt worden afgebroken. Dit proces lijkt wel een beetje op het bijhouden van een rozenstruik, aldus professor in hersenontwikkeling Sarah-Jayne Blakemore. Zij zegt dat rozenstruiken, net als de hersenen, het veel beter doen als je er af en toe een takje uit knipt. Zoals de rozenstruik mooie, volle bloemen krijgt, zo kunnen de hersenen specialiseren. Tijdens dat snoeien kun je daardoor wel mogelijkheden tot ontwikkeling kwijt raken, maar daar staat tegen over dat je brein in andere taken beter wordt.

Naast dit gesnoei, worden namelijk de overgebleven connecties in de hersenen sterker gemaakt. De verbinding van de ene hersencel naar de andere, een dendriet, krijgt een laag eiwit erom heen. Dit spul heet myeline en het zorgt ervoor dat de verbindingen sneller en stabieler worden. Omdat dit hele proces tijdens de pubertijd nog aan de gang is, heeft een puber dus eigenlijk heel wat te zeggen over hoe zijn of haar hersenen zich gaan ontwikkelen. Vind je wiskunde leuk? Dan ontwikkelen de hersenen zich waarschijnlijk zo dat jij er steeds beter in wordt.

Doordat het brein dus nog voor van alles open staat in de pubertijd, kunnen adolescenten verassende connecties maken en nieuwe oplossingen bedenken. Maar wordt een connectie niet gebruikt dan denken de hersenen snel: ‘nou, dit stukje brein heb ik dus niet nodig, ik snoei het weg’. En dan moet je later heel hard werken om het terug te krijgen. Denk dus niet te snel dat je wiskunde ‘gewoon niet kunt’, maar ga de uitdaging aan om je hersenen te trainen nu het nog kan. Daar kan je nog lang plezier van hebben.

 

 

Huiswerkbegeleiding Exact: voorgeschiedenis

Het begon allemaal in het voorjaar van 2012. Ik had als docent biologie ingevallen op een middelbare school. De docente voor wie ik inviel kwam terug van zwangerschapsverlof. Dat was voor mij niet erg, ik had werk genoeg (zie voor dat werk www.bio-exact.nl). Maar al gauw miste ik het lesgeven. Vooral het uitleggen, en de gezellige en interessante gesprekken met leerlingen miste ik. Daarom plaatste ik op internet een advertentie dat ik bijles gaf, en kreeg ik al gauw mijn eerste bijlesleerling.
Van september 2012 tot februari 2013 stond ik weer voor de klas. En weer miste ik het toen ik ermee stopte. Het was voor mij echter wel duidelijk dat ik voorlopig niet meer op school zou lesgeven. Alle dingen eromheen, zoals het nakijken van toetsen en de vergaderingen, kostten mij veel te veel tijd. Weer begon ik met bijles geven. En met succes: twee meisjes die bijles kwamen volgen omdat ze een onvoldoende stonden, haalden opeens wel weer voldoendes. De één haalt nu zelfs zevens voor biologie.

Zo ontdekte ik dat ik bijles geven heel leuk vind, en dat het nog succes heeft ook. Ik besloot dat ik er meer mee wilde doen. Ik weet uit ervaring dat er veel scholieren zijn die de exacte vakken best kunnen, maar niet weten hoe ze het aan moeten pakken. Ook zijn er leerlingen die onvoldoendes halen omdat ze een basis missen. Als die basis eenmaal is gelegd, vliegen de cijfers vaak omhoog.

Daarom besloot ik dit voorjaar om te proberen een eigen huiswerkinstituut op te zetten. Zodat ik meer kinderen kan helpen. Al gauw hoorde ik dat ik bij Activiteitencentrum De Holm een ruimte kon huren. De knoop was toen snel doorgehakt: ik zou na de zomer starten. Een spannende start. Maar ook een start waar ik veel zin in heb. Omdat ik geloof dat ik scholieren kan helpen. En omdat ik zin heb in de gezellige sfeer die dat ongetwijfeld met zich mee gaat brengen. Want dat is waar ik in geloof: een ontspannen werksfeer, leuk contact en enthousiasme: met die ingrediënten kan bijna ieder kind uiteindelijk voldoendes gaan halen.