Waarom er nog bijlesdocenten nodig zijn

Docenten voor de klas hebben altijd een probleem: als ze uitleggen op het niveau van leerling x, dan is leerling y verveeld omdat het te langzaam gaat, terwijl leerling z afhaakt omdat hij of zij er niets van begrijpt. Zo is de leeropbrengst van een klassikale les altijd minimaal: maar een klein deeltje van de leerlingen begrijpt de uitleg echt.

Daarvoor hebben we mooie oplossingen gevonden: zelfstandig werken bijvoorbeeld. Maar dan zou ieder kind een persoonlijke tutor moeten hebben. Daar is op school geen geld en geen gelegenheid voor.

Internet zou wellicht een oplossing van dit probleem kunnen zijn.

Dit filmpje (Digital Aristotle)

geeft een interessante kijk in de toekomst: gepersonaliseerd leren: een leerprogramma die rekening houdt met leerstijlen en vorderingen van leerlingen (er is mogelijkheid om ondertiteling aan te zetten).

Maar helaas, zover is het nog niet. Gelukkig zijn er andere oplossingen. Zo kan bijles of huiswerkbegeleiding een goed idee zijn voor kinderen voor wie het op school allemaal net iets te snel gaat. Persoonlijke aandacht en uitleg op het juiste niveau kan wonderen doen. voor het begrip, voor de cijfers én voor de motivatie.

Spreek je Uit